Početkom drugog polugodišta školske godine 2015./16. Mogu se pohvaliti da je nastava matematike u mom razredu ušla u novi milenij. U matematičku učionicu koja je za nekadašnje prilike bila odlučno opremljena ( spužva, kreda, kreda u boji, nekoliko metara zelene ploče s dijelom koji ima i ucrtanu mrežu) montirana je pametna ploča dimenzija XxY i cijene x999,99 kn.
I što sad? Može sve ostati kao i do sada( što bi neki rekli “za istu plaću”), a mogu krenuti s korištenjem nove igračke, odnosno istraživanjem, isprobavanjem, griješenjem i učenjem na greškama. Raspitivanjem kod kolegica koje već neko vrijeme imaju učionicu iz ovog doba nisam stekla neka posebna predznanja, ali nisam se susrela ni s posebnim predrasudama što je jako dobar znak.
U nedostatku boljih materijala o korištenju ovog uređaja u učionici matematike odlučila sam voditi bilješke koje ovim putem dijelim.
Prvi dan s Pametnicom pohitala sam u školu sat vremena prije kako bih se pripremila za sat u 8c razredu. Graf kvadratne funkcije pokušat ću uz pomoć Geogebre pojednostavniti. I prije sam se uz tu lekciju znala pripomoći Geogebrom, a sad je izazov i to što smo prilikom prve demonstracije Geogebre naišli na poteškoće dupliranja slika unutar. No nakon instalacije Geogebre na laptop riješili smo taj problem. Kako još uvijek nismo online u učionici računalo smo pripremili u informatičkom kabinetu.
Provjera domaćeg rada nije nikad bila jednostavnija. Jedino što se nisam odmah sjetila da učenici unose svoje točke u koordinatni sustav ili još bolje pokušaju pogoditi određenu točku, a točnost provjeravamo unošenjem funkcije. Na taj način lako se uoči čije točke nisu dobre, a na isti način možemo lako provjeriti i zadatke na ispitu znanja. Naredni sat je u planu funkciju drugog korijena. Najprije kredom (da se ne zaboravi), a onda opet ljubljena Gea.
Već drugi dan se pokazalo da svakodnevna upotreba Pametnice nije uvijek najbolje rješenje, pogotovo ako laptop čuvamo u ormaru, ode vrijeme. No, da ne gubimo previše vremena zadatak sam napisala kredom na zelenu ploču. Malo je potrajalo dok su se spojili projektor i laptop zbog prekratkog kabela koji ne ostavlja puno prostora za rad učitelju za računalom. Za sada samo potvrđujem pretpostavku da je Pametnica zanimljiva za korištenje učenicima, a nama malo starijima praktičnije je sjedeći za računalom.
Prvi teži zadatak u Smart softwareu za mene je pisanje razlomaka pomoću tipkovnice na ploči. Kako zadatak nije predug upisah ga pomoću tipkovnice, a učenik ga je riješio pišući perom. Taj povijesni zadatak s potpisom rješavača smo spremili za uspomenu u memoriju. Kod drugog zadataka su mi sami učenici preporučili da sjednem za računalo jer sam brža jer je tipkovnica na ploči razdvojena na tri dijela,…pa ti sad traži zagrade 😉
Drugi i treći tjedan proletjeli su munjevitom brzinom. Još uvijek bi se pokoji učenik znao nasmijati drugom zbog nespretnog korištenja novog alata, ali kad bi bio pred pločom brzo bi shvatio u čemu je problem. Istražujemo i učimo zajedno. Možemo pisati i velika slova “ko jaja” jer se ploča može proširiti u…beskonačnost? (Ovo bi moglo biti jedno od pitanja za instruktore).
Četvrti tjedan je ploča u punom pogonu. Šestaši oduševljeno ulaze u učionicu jer naslućuju što ćemo raditi. Zbrajanje i oduzimanje cijelih brojeva, ali ovaj put bez krede i spužve. :))
Zadatke iz udžbenika umjesto na zelenu upisujem na pametnu ploču. Ne ide mi loše ni s “okomitom” tipkovnicom, ali očigledno sam brža s “vodoravnom”. Naravno mogu se pripremiti i gotovi zadaci, ali što bih onda radila? Kako bih istraživala, kopala, griješila i na greškama učila zajedno s učenicima,… oduševljenim učenicima. Naravno bit će i toga, možda i previše, ali polako.
Nakon napisanih par zadataka brzo smo uočili da zadatke trebam pisat pomoću tipkovnice, a oni će “perom”. I ako pogriješe njihova gumica neće obrisati tako napisan zadatak. To nam je prvo pravo otkriće.
„Otkriće 2“: Dvostrukim klikom otvaram text box i mogu lako ispravljati napisano.
„Otkriće 3“: Pomoćne računske radnje možemo raditi sa strane, samo uzeti neku nježniju nijansu. Dogovor je pao. Rješenja tamnije, a pomoćne radnje svjetlijom bojom. Zadatke ipak crnom na bijeloj podlozi
BISER 1 : Nakon što sam napisala zadatak učenik izlazi pred ploču, a ja mu po običaju dodajem, umjesto krede……prst .
BISER 2: Nakon što je nazovimo ga Pucko pogriješio, odjednom mrlja… kao što je radio do sada, ploču je pokušao obrisati rukavom
BISER 3: ili pametan zaključak iz prve klupe: Ova Pametnica nije puno pametnija od zelene ploče! Jednako se griješi.
Prisjećam se svog prvog kontakta s pametnom pločom na ICT Edu edukaciji za edukatore u Carnetu 2008. godine, ako se ne varam. Tom prilikom smo educirani i za upotrebu AdobeConnecta, alata koji je u svojim pionirskim danima štekao kod pet mikrofona, a danas se redovito tim istim alatom organiziraju stručno usavršavanje. Pitam se je li edukacija bila prije svog vremena ili kaskam s tehnologijom nakon njenog vremena?
Nakon mjesec dana korištenja prvi pokušaj uvoza Word dokumenta s razlomcima u Smart Notebook nije uspio. Pokušaj sa copy/paste je djelomično uspješan jer su se razlomci poprilično nestašno rasporedili. No, idemo dalje, korak naprijed ili natrag? Učenici sve više namjerno griješe kako bi se duže mogli igrati pločom. Uvodimo pravilo, takvim ponašanjem će drugi put više čekati na red.
BISER: Jučer sam na taj način otkrila i jednu njenu “manu”. Rezultate s natjecanja pokazah na pametnici u Excelu, a učenici fino prstima po bodovima, najprije nehotice.., a potom…hotimice
Mladi kolega pripravnik iskazao je interes za upotrebu pametne ploče. Oduševljen je rezultatom uz zaključak da je ipak treba znati pametno koristiti. Ovo je potpuno drugačiji način razmišljanja o nastavi, o načinu prezentiranja tj izlaganja i objašnjavanja. Sad mi potpuno smiješno izgleda plan ploče.
U međuvremenu je Izašao članak o upotrebi IKT-a u Splitskim školama na online izdanju regionalnih novina. Na slici su naši učenici koji su prije edukacije učitelja isprobali mogućnosti Pametnice. Još jedan dokaz kako treba samo učiti od učenika.
Isti učenici su se imali priliku iskazati ugostivši liječnicu koja ih je trebala upoznati s problemima ovisnosti. Pripremila je prezentaciju računajući na platno i projektor. Iznenadila se kao i mi da prezentaciju može “vrtiti” dodirom na platno. To nam je bila prva ppt prezentacija na pametnoj ploči. Za sada najviše nedostaje desni klik ako ste se kojim slučajem naviknuli na njega. Jako lijep osjećaj kada gostu možeš pružiti nešto novo i zanimljivo, a on to radosno prihvati. Tijekom travnja ugostili smo i učiteljice informatike kojima je to bio prvi susret s novom pametnom igračkom.
Dok živimo s Pametniciom „bez veze“ istražujem materijale izdavačkih kuća te otkrivam zanimljivosti koje su možda mnogim nastavnicima promakle. Samo jedna kuća ima lako dostupne materijale koji se mogu koristiti offline, a dvije kuće ne nude niti minimum offline materijala. Samo online uz prijavu. Nadam se da će u skoroj budućnosti te stvari biti izmjenjene te će svi edukativni materijali za korištenje u nastavi biti lako dostupni svima koji ih žele koristiti.
Žao mi je što izdavačke kuće nisu još prepoznale te vrijednosti i na drugačiji način pokušale doći do dobiti, a ne na uštrb onih koji žele učiti. Otvorenošću bi mogli imati puno više koristi … Možda jednog dana i to zaživi?
Naravno na sreću mojih učenika postoji dosta radnih materijala koji nisu u oblaku i mogu se slobodno koristiti u razredu. Ponosna sam na zajednicu matematičara na čelu s Antoniom Horvatek i Šimom Šuljićem koji su primjer svima kako dijeliti i umnožavati znanje. Izdavači, učite od onih koji su se dokazali.
Proljetni praznici rezultirali uvođenjem bežičnog interneta u školu, a samim tim i u matematičku učionicu. Uskoro nailazimo na poteškoće neposlušnog kursora. Krivo optužujem učenicu da dodiruje ekran, no ispostavilo se da to nije problem. Moja isprika. Moguće da nismo još instalirali sav potreban softvare kojemu je licenca godinu dana. Razmišljanje o licenci i poteškoće oko instalacije ponukale su me da malo proučim što nam se sve nudi uz sam školski identitet AAI@skole.hr. „ Puno lipih stvari“ pronađete na www.edu.hr ili https://office365.skole.hr/ .
Ipak i dalje vjerojatno zbog instaliranja, deinstaliranja, update(a) i sl. ploča ponekad zna biti tvrdoglava i pisati po svome. Ako tko zna rješenje neka javi.
Sad više nema nikakve zapreke za korištenje svega dostupnog na online prostranstvima u realnom vremenu. Ok, osim Bring own devices jer ne znam je li to dozvoljeno školskim kućnim redom.
Konac školske godine smo dočekali uz kvizove napravljene u Kahootu i Plickersu. Pravi užitak!
Zaključujem da za upotrebu zelene ploče (osim osobnog iskustva kroz školovanje) nisam prošla nikakvu obuku. Dakle uz zahvalu i uvažavanje svih učitelja u mom školovanju na tom polju sam samouka. S druge strane prošla sam mnogobrojne edukacije za upotrebu pametne ploče (od kolega iz Pomorske škole Ikice i Gvozdanovića na CUC-u, kolege Vlahova, Buble, edukacije u Carnetu ). Iz sasvim opravdanog i racionalnog razloga molim da me se više ne vraća samo pred zelenu ploču. Želim koristiti sve što mi se pruža. Želim koristiti alate prema potrebi i zelenu, bijelu, crnu, pametnu ploču,..bez ikakvih predrasuda.
Kao što često čujemo: „ Ja to ne mogu jer nisam educiran/a!“ , ako me ikad itko pokuša vratiti samo pred zelenu ploču imam jaki kontraargument: „Ja za TO nikad nisam nigdje educirana, molim pametnu ploču, za nju sam se educirala…Imam i potvrde!“
izvor:
https://pogledkrozprozor.wordpress.com/2016/06/30/pametnica-i-u-mom-razredu/